29 ربيع الأول 1446 الموافق الأربعاء 02 أكتوبر 2024
رئيس التحرير
هاني ابوزيد
رئيس التحرير
هاني ابوزيد

"الضبعة النووية" بتطلع كهربا دا عارفينه.. بس كمان هيدروجين؟

"الضبعة النووية" بتطلع كهربا دا عارفينه.. بس كمان هيدروجين؟

PowerIn

محطة الضبعة النووية مش للكهربا بس، دي كمان هتنتج الهيدروجين.. دلوقت هيئة المحطات النووية بتعمل دراسات للاستفادة من المحطة في إنتاج الهيدروجين.

الهدف من الفكرة اللي كشف عنها الدكتور أمجد الوكيل، رئيس هيئة المحطات النووية، هو المساعدة فى خفض انبعاثات الكربون من قطاعات الطاقة والصناعة والنقل، والاستفادة بشكل أكبر من محطة الطاقة النووية.

إنتاج الهيدروجين باستخدام محطات الطاقة النووية، هيخفض معدلات كبيرة من الانبعاثات الكربونية، وممكن مفاعلات الطاقة النووية ومحطة إنتاج الهيدروجين، يكونوا حاجة واحدة لتوليد الطاقة والهيدروجين بكفاءة، وده عبر نظام التوليد المشترك.

من مزايا الطاقة النووية أنها بتنتج الكهرباء على مساحة أقل من أي مصدر آخر للهواء النظيف، وده ممكن يساعد في إزالة الكربون عن القطاعات الأخرى بالإضافة إلى إنتاج الكهرباء.

ودلوقت بيتم تصميم بعض محطات الطاقة النووية، لتقديم خدمات غير كهربائية زي إنتاج الهيدروجين.

أمجد الوكيل، وضح أن الطاقة النووية بتعتبر ثاني أكبر مصدر للطاقة منخفضة الكربون المستخدمة اليوم لإنتاج الكهرباء، بعد الطاقة الكهرومائية.

وده سببه أن أثناء التشغيل لا تنتج محطات الطاقة النووية انبعاثات غازات الاحتباس الحراري.

رئيس هيئة الطاقة النووية، قال أن بيتم استكمال الأعمال التنفيذية في محطة الطاقة النووية، مع شركة روساتوم الروسية، وده بعد ما تم طرح مناقصات عديدة لتوريد احتياجات ومهمات المشروع، وتم ترسية العديد منها.

وقال كمان أنه هيتم طرح عدد من المناقصات تباعاً بالتنسيق مع الشركة الروسية.