29 ربيع الأول 1446 الموافق الأربعاء 02 أكتوبر 2024
رئيس التحرير
هاني ابوزيد
رئيس التحرير
هاني ابوزيد

المال الحلال عمره ما يضيع.. الكهرباء تسترد 482 مليون جنيه من سارقى التيار

المال الحلال عمره ما يضيع.. الكهرباء تسترد 482 مليون جنيه من سارقى التيار

PowerIn

قلتلك قبل كده خلي بالك وامشي صح وبلاش توصل كهرباء من ورا العداد، لأن الدولة مش هتسيبك تخسرها وتضعف شباكاتها إللي صارفه عليها مليارات.

النهارده حق الشركة رجع، والمهندس حسام عفيفي رئيس شركة شمال القاهرة لتوزيع الكهرباء، قال أنه تم تحرير عدد 471 ألف 651 الف محضر سرقة تيار كهربائي خلال الفترة من يوليو الماضي و حتى الآن بقيمة 537 مليون 188 ألف جنيه.
قال كمان أنه تم أسترداد مبلغ 482 مليون 173 الف جنيه من إجمالى قيمة هذه المحاضر من سارقى التيار الكهربائى للحفاظ على حق الدولة.
 

المهندس الهمام أكد أن الشركة تستعد لشن حمالات مكثفة بنطاق عملها لضبط سرقات التيار الكهربائى، لضمان جودة الخدمة المقدمة للمواطن وعدم تأثرها فنيا بسبب الوصلات الغير قانونية والحفاظ على حق الدولة.

بالإضافة إلى أن التوسعات التى تمت بالشبكة القومية للكهرباء جعلت الشبكة مستقرة وباعلى معايير الجودة، والانقطاعات أصبحت محدودة للغاية بفضل التطوير الذى تم بالشبكة الكهربائية.
 

وعلشان تاخد بالك ومتقعش في المحظور، عفيفي قال إن فيه تنسيق تام مع مباحث شرطة الكهرباء لتحرير محاضر ضد المخالفين وسارقي التيار الكهربائي وتطبيق القانون بكل حزم على سارقى التيار.