29 ربيع الأول 1446 الموافق الأربعاء 02 أكتوبر 2024
رئيس التحرير
هاني ابوزيد
رئيس التحرير
هاني ابوزيد

بـ 600 مليون يورو.. "سيمنس جاميسا" بتفاوض "الكهرباء" لشراء الطاقة من محطة رياح

بـ 600 مليون يورو.. "سيمنس جاميسا" بتفاوض "الكهرباء" لشراء الطاقة من محطة رياح

PowerIn

شركة "سيمنس جاميسا" عايزة تشتري الطاقة لمحطات طاقة الرياح المقرر تنفيذها فى مصر بقدرة 500 ميجاوات واستثمارات تصل إلى 600 مليون يورو.

"سيمنس جاميسا" بتتفاوض مع الشركة المصرية لنقل الكهرباء على اتفاقية شراء، بعد ما حصلت على الأرض المخصصة لتنفيذ محطة طاقة الرياح.

الشركة بتستكمل القياسات والدراسات الخاصة بسرعات الرياح، ودي الخطوة الأولى قبل البدء فى الأعمال الإنشائية، اللي المفروض هتيتم تنفيذها بعد توقيع اتفاقية شراء الطاقة مع الشركة المصرية لنقل الكهرباء.

الميعاد النهائي لإتمام اتفاقية شراء الطاقة مع شركة "سيمنس جاميسا" مش معروف لحد دلوقت، بس في اجتماعات تمت الشهر اللي فات مع وزير الكهرباء، دكتور محمد شاكر، عشان الجدول الزمنى المقترح لتنفيذ المشروع، وموضوع إنشاء مصنع "ريش توربينات طاقة الرياح".

في تقارير بتقول أن فيه اجتماع تاني مع شركة "سيمنس جاميسا"، هيكون بعد إجازة عيد الفطر، عشان يتم حسم المفاوضات بشأن اتفاقية شراء الطاقة والبدء فى الأعمال التنفيذية للمشروع، بعد موافقة مجلس الوزراء.

موافقة مجلس الوزراء، بتقول إنه يتم تنفيذ المشروع، وتوقيع اتفاقية شراء الطاقة مع الشركة المصرية لنقل الكهرباء بأقل سعر تم التوصل إليه وبنفس الشروط التعاقدية لآخر مشروع أو مناقصة شبيهة.

محطة رياح خليج السويس قدرتها 250 ميجاوات نفذها تحالف "تويوتا – جى دى فرانس – أوراسكوم"، وكانت أقل قيمة تعاقدية أبرمتها الشركة المصرية لنقل الكهرباء لشراء الطاقة المنتجة من المحطات بنحو 3.8 سنت لكل كيلووات ساعة.

الحكومة المصرية هدفها زيادة القدرات المنتجة من محطات الطاقة المتجددة عشان توصل لنسبة مساهمتها أكثر من 42% من إجمالى القدرات المنتجة بحلول عام 2040.